Sällskapets utfärd till Linköping – Flygvapenmuseet samt Östgöta Idrottsmuseum del 1

juni 2, 2025 20:06:11 Urban Brumm

Våra resmål denna vackra försommardag var Flygvapenmuseet i Linköping och Östgöta Idrottsmuseum, som drivs av några oss likasinnade,
likaså beläget i Linköping. En utfärd innefattar underhållsåtgärder och gänget kräver kaffe på regelbundna tider.

Stenstorpsbuss hade ordnat med kaffe och macka vid rastplats Stora Hammarsundet vid Vätterns nordspets.

Vår chaufför Roger Larsson i vit skjorta från Stenstorpsbuss ser till att alla får sin beskärda del.

Reseledare Mikael Ingsberg (t.v.) verkade lugn och trygg när kaffet serverats, en av utfärdernas huvudingredienser.

Med god vädertur kunde fikat intagas under behagliga former. Vid den fortsatta färden presenterade Bengt Pettersson en klurig frågesport, där
ens förmåga att klura ut dubbeltydiga synonymer sattes under prov. Synnerligen klurigt.

Efter några timmars bussfärd var det dags att träda in i dagens första mål: Flygvapenmuseet i Linköping vid Malmens militära övningsfält
sedan 1500-talet. Armens flygskola grundades här år 1913 och landets tredje Flygkår år 1926, sedermera Östgöta Flygflottilj F3 år 1936.

Vid ingången till museet kunde vi glädjas åt att den museala verksamheten har en ideell stödorganisation, lik vår egen.

Inne på museet fick vi hjälp av en guide, Anders Bergström, som lotsade oss runt bland de gamla flygplanen och berättade med stor sakkunskap
om deras egenskaper och när de togs i bruk av den svenska Krigsmakten, i början mest av Armén.
Flygplanet i bakgrunden är en Tp 78 Noorduyn UC-64A Norseman, Kanada och användes som ambulansflyg av Flygvapnet under tiden
1948 – 1959.

Här kommer några bilder av de flygplansmodeller som visas på museet.

Främst kommer det jaktplan.

   

1920 J1 Phönix, Österrike                                         1940 J11 Fiat C R 42, Italien                                                 1945 Jaktflygplan J 26 North American P-51D 20-NA, Mustang, USA.

   

1949 J21 R SAAB (Sveriges första jetplan)                                                 1951 J29 ”Tunnan” SAAB, Sverige     

   1956 J 34 Hawker Hunter F.4 Mk 50, USA (närmast), 1959 J 35 Draken SAAB, Sverige (bakom)

   

1971 J37 Viggen SAAB, Sverige          1996 JAS 39 Gripen SAAB, Sverige

Här visas exempel på flygplan från pionjär tiden.

   

1917 Thulin , typ G, Sverige                                                         Enoch Thulin var flygplanskonstruktör och även provflygare. Läs vidare under länken
AB Enoch Thulins Aeroplanfabrik (AETA) (1914 – 1920)

Förutom Thulin (1881 – 1919) var baron Carl Cederström (1867 – 1918), Gösta von Porat (1886 – 1972) och Elsa Andersson (1897 – 1922) tidiga flygpionjärer,
som vi fick mycket goda berättelser om.

Skolflygplan

   

1936 Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz, Tyskland.          Ca 1938 Sk 14 North American NA 16-4M, replik, USA            

 

1947 Sk 16A Noorduyn AT-16, USA

Bombflygplan                                                       

B 16A Caproni Ca.313, replik

Efter en förnämlig visning bland museets äldre flygplanstyper avtackades vår guide Anders Bergström av Sällskapets ordförande Stickan med vår bunt
med Skövdes förnämsta idrottsprofiler, tillika med deras meritlistor, vilket syntes som om det uppskattades.

Efter visst kringspringande i museet i letande efter restauranten hittade vi den inne i museilokalen alldeles bredvid flygplanen.

Det var bara att hugga in på kalopsen.

Med lite kaffe som avslutning var det bara att förbereda sig på nästa del av museet med den så omtalade nedskjutningen av en DC-3-a på
spaningsuppdrag.

Den historien och vad kollegorna på Östgöta Idrottsmuseum hade att visa och berätta om kommer i del 2.

 

 

 

 

Äldre  WI-tidningar

Sponsorer

Klicka på loggan och se hemsidan

 

 

Hotellbokningar

Erbjudanden för idrottsföreningar