Årsmöte 2022

19 MAR 2022 16:16
Martin Eckervad berättade om sitt deltagande i JubileumsVasan under årsmötet i Skövde IHS år 2022
  • Uppdaterad: 19 MAR 2022 16:16

Skövde IHS har hållit sitt årsmöte 2022 på Restaurant Berget på Billingen. Verksamhetsberättelsen för det gångna året  karaktäriserades av ett avskalat program med muséet stängt under lång tid och utan traditionell utfärd. Under hösten kunde dock den relativt nya frågesporten gällande idrottskunskap genomföras med Våmbs IF som mycket kunniga segrare. Hemsidan har uppdaterats på veckolig basis. Ekonomin är i balans och årsmötet beviljade enhälligt styrelsen ansvarsfrihet för det gångna året.

Styrelsen för år 2022 valdes enligt följande:
Ordförande - Stickan Carlsson, ledamöter Solveig Sundequist, Urban Brumm, Roger Mohlén, Mikael Ingsberg, Ulrika Westerberg och IngaBritt Gustafsson. Suppleanter blev Bengt-Arne Johansson, Bengt Pettersson och Nils-Gösta Käck. Till revisorer valdes Håkan Andrén och Gunnar Sandsten med Peter Karlsson som suppleant. Valberedningens Nils Larsson och Margareta Wetterberg fick nytt förtroende efter ett väl utfört arbete.

Leif Adolfsson och Kjell-Åke Magnusson avtackades efter ett antal mycket verksamma år med styrelsearbete.

Skövde IHS årsmöte 22 Martin E J-Vasan

I samband med årsmötet gästade Martin Eckervad evenemanget och berättade om sina förberedelser och upplevelser inför och under JubileumsVasan. Berättelsen illustrerades av ett mycket välgjort bildspel med många detaljer rörande inskaffande av utrustningsdetaljer som kläder och skidor av den sort som användes år 1922. Under loppets tre utfordringsstationer bjöds det på mat, som betraktades som lämplig långloppsföda för 100 år sedan. Nu för tiden brukar inte pannkakor förekomma i dessa sammanhang.

En observation från Martin var att efter fem timmar i ett mycket trögt skidspår försvann den vanliga tidsuppfattningen, och de resterande sex timmarna försvann ur sinnet på något vis.

Skövde IHS årsmöte J-Vasan Martin E 3

Sällskapets "Bengan" tog en närmare titt på det gamla skidmaterialet, som skiljer sig så mycket från nutida materiel under Martins förevisande.

Skövde IHS årsmöte 22 fika

Vad vore ett årsmöte utan ett gemensamt fikabord med det traditionella innehållet kaffe och bulle.

Årsmötet år 2022 avslutades med förhoppningar om ett annorlunda men förhoppningsvis stimulerande nytt verksamhetsår inklusive en fin utfärd till småländska trakter.

Skribent: Urban Brumm
E-post: This is a mailto link

Sponsorer
First Hotel Billingehus